Kirjoita tähän hakusana

Hakutulokset

5 vinkkiä hyvinvointiin poikkeusoloissa (COVID-19)

1. Liiku

Liikunta on yksi tärkeimmistä tavoista saada kokonaisvaltaista hyvinvointia. Monella meistä on varmasti se oma tapa liikkua johon olemme tottuneet. Nyt on tilaisuutesi kokeilla jotain uutta. Testaa ja kokeile seuraavia tapoja:

Ulkoilu – ulkoilua ei ole kielletty, joten lenkkarit jalkaan ja matkaan! Tällä hetkellä on niin upeat ilmat ja jo puolen tunnin kävely tekee ihmeitä. Jätä tänään korvanapit kotiin ja kuuntelee ympäristöäsi. Kävele johonkin jonne et aiemmin ole mennyt, saatat löytää uuden lempparilenkkipätkän.

MOVEO:n etäjumpat – Kaikki opiskelijat sekä henkilöstö voivat osallistua ohjattuihin live-jumppiin tästä linkistä: https://lut.zoom.us/j/847842044. Katso aikataulut täältä: https://www.instagram.com/moveolahti/?hl=fi kohdasta Etäjumpat.

Nettijumpat netti on täynnä monenlaisia kotona tehtäviä jumppia, joita kuka vain voi tehdä, täysin ilman välineitä. Omat lempparini:
“30 min kehonpainotreeni” https://www.youtube.com/watch?v=2S7_2B_MRys
”Koko vartalon venyttely” https://www.youtube.com/watch?v=h21HkH2s_Nk
“Yin jooga” https://www.youtube.com/watch?v=3YOYyQ8cb5c (Suosittelen erityisesti yin joogaa, jos haluat myös rentouttaa mieltäsi.)

2. Puhu ja kuuntele

Moni varmasti puhuu ystäville ja läheisille päivittäin puhelimessa tai muulla etäyhteydellä. Mutta kuinka moni oikeasti sanoo ääneen mitä tuntee sisimmässään? Kerro mitä tunnet, mutta myös kuuntele mitä sinulle kerrotaan. Kysy ja ole empaattinen. Aloita keskustelu jo tänään jonkun kanssa, jonka kanssa et ole pitkään aikaan puhunut.

Jos tuntuu että olet yksin, tiedä että niin ei ole. Tämä aika on haastava monelle, mutta aina on joku joka haluaa kuunnella. Koska juuri sinä olet arvokas. Jos kuitenkin koet vaikeaksi löytää jonkun jolle puhua, voit kokeilla esim. Nyyti ry:n keskusteluryhmiä: https://www.nyyti.fi/opiskelijoille/ryhmat/

3. Tutustu itseesi

Ota tämä aika itsellesi, ja tutustu siihen tyyppiin, joka katsoo sinua peilistä jokainen päivä. Miksikö? Koska se auttaa sinua jokaisessa elämäsi osa-alueessa.

Tutustu omaan persoonallisuuteesi; minkälainen tyyppi oikeasti olet. Minkälainen tyyppi haluaisit olla? Rohkeampi, aloitteellisempi yms? 

Tutustu omiin arvoihisi; mikä on sinulle tärkeää esimerkiksi työelämässä tai parisuhteessa, mistä et voi tinkiä? 

Tutustu vartaloosi. Katso itseäsi peilistä, arvosta itseäsi. Kehomme muuttuu läpi elämän, ole sille armollinen, mutta kunnioita sitä. 

Tutustu unelmiisi; mistä sinä unelmoit? Liittyykö unelmasi tulevaan työhön, vai unelmoitko esimerkiksi muuttavasi toiselle paikkakunnalle? Tee unelmakartta. Visualisoi unelmasi todeksi. 

Tutustu siihen mistä pidät ja mistä et pidä. Yksinkertainen asia, mutta tee se kuitenkin. Kirjoita ylös ja mieti, tykkäätkö siitä oikeasti vai koska kaikki muutkin tykkäävät. Älä mene massan mukana, kenenkään muun ei tarvitse tykätä samoista asioista.

4. Lähde matkalle, virtuaalisesti

Netti on täynnä virtuaalimatkoja sekä tutustumiskäyntejä kuuluisiin kohteisiin. Näe maailmaa lähtemättä kotoa. https://www.elle.com/uk/life-and-culture/travel/g32221886/virtual-travel/

5. Nuku

Sulje älylaitteet, sulje verhot, laita päällesi lempiyökkärisi ja mene peiton alle. Yksin tai yhdessä. Parasta!

Edunvalvontatiimi

Petra Hasila

petra.hasila(at)koeopku.fi

Kesäsuunnitelmia

29.05.2020 Dilek Korkmaz

Kulunut kevät on ollut rankka. Vaikka siinä on ollut puolensa Lue lisää

Dedis dediksen perään 

20.05.2020 Anni Rämä

Kevät on usein kiireistä aikaa lukukauden loppumisen vuoksi itse kullakin. Lue lisää

Nyt puhutaan palautteesta!

14.05.2020

Tavallisesti blogitekstimme tarjoavat valmiita vastauksia, ajatuksia tai vähintään vinkkejä. Tänään Lue lisää

5 vinkkiä hyvinvointiin poikkeusoloissa (COVID-19)

08.05.2020 Petra Hasila

1. Liiku Liikunta on yksi tärkeimmistä tavoista saada kokonaisvaltaista hyvinvointia. Lue lisää

Näytä lisää