Kirjoita tähän hakusana

Hakutulokset

Kuinka hallita omaa kuormittumista?

Liian kiireinen elämä ja opiskelutahti ajavat helposti nurkkaan ja aiheuttavat ahdistuksen tunnetta. Moni meistä tuntee jonkun tai on kuullut jostain, joka on ajanut itsensä loppuun tekemällä liikaa – oli kyse sitten työnteosta, juhlimisesta tai treenaamisesta. Jos keho ja mieli eivät saa aikaa palautua, alkaa suorituskyky ajan myötä laskemaan.

Lähdetään tarkastelemaan kokonaiskuormitusta liikunnan kautta. Treenaamisen on siis tarkoitus parantaa fyysistä suorituskykyä. Miten tämä tapahtuu? Haastamalla suorituskykyä. Kun kehoamme haastetaan, se väsyy ja lepäämällä jaksamme taas paremmin. Olet saattanut huomata olevasi väsynyt tai murjotun tuntuinen jonkin aikaa treenin jälkeen. Kuitenkin, palautumisen jälkeen olet taas vähän valmiimpi uuteen suoritukseen. Palautumalla suorituskyky paranee.

Mitkä muut tekijät sitten vaikuttavat suorituskykyymme kuin treenaaminen? Isoa kuvaa maalatessamme puhutaan kokonaiskuormituksesta eli osien summasta, mutta mitä ne muut palat ovat? Uni ja ravinto tulevat ensimmäisinä mieleen. Oikein tehtynä uni ja ravinto mahdollistavat jaksamisen ja palautumisen, mutta jos kumpaakaan tulee liian vähän, on se heti pois jaksamisesta. 

Seuraavana on totta kai oman aktiivisuuden jaksottaminen. Kukaan ei jaksa maksimaalista seinäänjuoksutreeniä ympäri vuoden sen enempää kuin kaiken aikaista opiskelua tai työntekoakaan. Jos yritetään tehdä liikaa, aletaan lähestyä helposti ylirasitustilaa. Merkkinä tästä on muun muassa suorituskyvyn ja jaksamisen kääntyminen laskuun, väsymys, ongelmat nukkumisessa, ruokahalun heikentyminen, sairastelu sekä mielialan heittelyt. Ei siis mikään olankohautuksella kuitattava yksinäinen aivastus. Toki ylikuormitukseen vaikuttaa moni tekijä, mutta kannattaa pyrkiä rakentamaan hallittavissa oleva kokonaisuus, jossa on tilaa levolle ja mielekkäille asioille. Kokonaisaktiivisuutta voi miettiä kokonaisuutena, joka vie sinua eteenpäin vuoroin haastaen ja palautuen. Jos edellä mainitut oireet alkavat nostaa päätään, kannattaa ottaa jalkaa pois kaasulta ja puhua kaverille, läheiselle tai lääkärille. Välillä on enemmän kuin hyvä ottaa kevyemmin ja antaa sekä päälle että keholle hetki helpompaa menoa.

Muistetaan antaa kehon lisäksi korvien välille myös mahdollisuus levätä!

Liikuntakoordinaattori

Pekko Pirhonen

pekko.pirhonen(at)lut.fi

Tutoriksi mars!

22.10.2020 Dilek Korkmaz

Moneen elämässä vastaan tulevaan kysymykseen on hankala vastata, mutta kun Lue lisää

Miksi asettua ehdolle?

09.10.2020 Reetta Tuominen

KOEn toiset edustajistovaalit ovat aivan nurkan takana ja ehdolle asettuminen Lue lisää

Kuinka hallita omaa kuormittumista?

24.09.2020 Pekko Pirhonen

Liian kiireinen elämä ja opiskelutahti ajavat helposti nurkkaan ja aiheuttavat Lue lisää

Hyvin me vedettiin!

11.09.2020 Ninni Kuparinen

Syksyn hulinat alkoivat, mutta katsotaan pikkuisen taaksepäin. Pyysimme keväällä opiskelijoilta Lue lisää

Näytä lisää